LIIKESARJAT / POOMSET

KUVASSA Grand Master Kang Shinchul näyttää Taekeug 4 / Sa Jang poomsesta yhden osan.
Kuvassa näkyy hyvin polvennostot, tukijalan asennot, käsien paikat eri liikkeen eri vaiheissa,
sivupotkussa vartalo yhdessä linjassa edestäpäin katsottuna ja monta muuta asiaa tarkkasilmäiselle.

Liikesarjat

Liikesarjat ovat olleet kamppailulajeissa kautta aikojen yksi keskeisin harjoittelumuoto. Teknisen opetuksen lisäksi taekwondo-liikesarjojen liikkeet ja suunnat kuvastavat jotakin luontoon tai ihmisen ominaisuuksiin liittyvää asiaa. Liikesarjojen harjoittelussa on tärkeää edetä askel kerrallaan, jotta kunkin liikesarjan merkitys avautuu ennen siirtymistä vaikeampaan.

Taegeuk poomset (kts alla) ovat myös yksi vyökokeissa osattava asia. Kullekin vyöarvolla on omat poomsensa, ja mitä pidemmälle edetään, sen useampi liikesarja on osattava itsenäisesti ja oikein tehtynä.

Liikesarjat kilpailumuotona

Liikesarjat ovat taekwondon toinen virallinen kilpailumuoto, jossa kilpaillaan aina MM- ja EM-tasolle asti. Liikesarjat ovat mukana myös Universiadeissa ja opiskelijoiden MM-kilpailuissa.

Kilpailuissa kilpailijat esittävät yksilö-, pari ja ryhmäsarjoissa erikseen määritellyt poomset omalla vuorollaan. Tuomarit arvioivat suorituksen ja antavat pistevähennyksiä suorituksen aikana tehdyistä virheistä. Jokaisessa esityksessa kilpailijalla on aina lähtötilanteessa 10 pistettä ja virheitä voidaan vähentää joko Accuracy tai Presentation osuuksista.

Accuracy osuuden maksimipistemäärä on 4.0 ja minimi 0,0. Accuracy-osaan liittyy ainoastaan tekniikkaan liittyvät suoritusvirheet. Muut virheet kuuluvat presentation-osuuteen. Presentation osuuden maksimipistemäärä on 6.0 ja minimi 1,5.

LINKKI 2014 Tammikuussa päivitetyt kilpailusäännöt by WTF

Linkki materiaalisalkkuun jossa säännöt ja lista yleisimmistä virheistä

Linkki liikesarjaa esittelevään videoon.

PDF-tiedostoTaegeuk 1.pdf (374 kB)
Taegeuk il jang
PDF-tiedostoTaegeuk 2.pdf (423 kB)
Taegeuk ii jang
PDF-tiedostoTaegeuk 3.pdf (521 kB)
Taegeuk sam jang
PDF-tiedostoTaegeuk 4.pdf (478 kB)
Taegeuk saa jang
PDF-tiedostoTaegeuk 5.pdf (509 kB)
Taegeuk oh jang
PDF-tiedostoTaegeuk 6.pdf (507 kB)
Taegeuk juk jang
PDF-tiedostoTaegeuk 7.pdf (447 kB)
Taegeuk chill jang
PDF-tiedostoTaegeuk 8.pdf (486 kB)
Taegeuk pal jang
Naam Suomalainen on yltänyt hopealle kaksi kertaa (2012, 2013) Liikesarjojen SM-liigassa. Molemmilla kerroilla tyttöjen kadettisarjassa (alle 14-vuotiaat). Nuoren ikänsä vuoksi Naam kilpailee samassa sarjassa vielä vuosina 2014 ja 2015.
SM-liigafinaalien mitalisteja Helsingissä 17.11.2012.

KUVIA Liikesarjamaajoukkuen leiriltä 27.1.2013, jonne seurastamme osallistuivat Naam, Keni ja Vesa.

KUVIA Suomen maajoukkueen valmisteluleiriltä 18.-19.5. Nurmijärvellä. Seurastamme sinne osallistuivat Naam ja Vesa.